تاریخچه لوگوی باشگاه پرسپولیس

شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
لوگوی باشگاه پرسپولیس

لوگوی پرسپولیس چه نوع لوگویی است؟

 

لوگوی باشگاه پرسپولیس

 

لوگوی باشگاه پرسپولیس: لوگو ی تیم پرسپولیس  در دسته لوگو ی های نشان یا (emblem)  قرار دارد. این لوگو ها معمولا از تصاویر بصری ساخته می شوند. استفاده از عناصر متعدد در طراحی این لوگو سبب شده است که بیشترین تاثیر را در ذهن مخاطب خود داشته باشد.

 تاریخچه لوگوی باشگاه پرسپولیس

 

لوگوی باشگاه پرسپولیس

 

باشگاه پرسپولیس در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی تاسیس شد. این تیم در این باشگاه ابتدا با پرچمی قرمز رنگ که نشان فروهر بر بروی آن قرار داشت ، ظاهر شدند.

روایت ها و نظرات مختلفی در مورد طراحی لوگو ی پرسپولیس وجود دارد. برخی آن را مربوط به پنج سال پس از تاسیس برند و برخی آن را مصادف با تاسیس برند می دانند. لوگو ی تیم پرسپولیس را نمی توان مانند یک آرم تجاری دانست. تصویر فروهر در لوگو ی پرسپولیس نشان دهنده نیروی معنوی در آیین زرتشت است که به شکل مردی با بالهای عریض و حلقه ای در دست نشان داده شده است.

طراحی لوگو ی پرسپولیس به گونه ای بودکه نشان اهورامزدا در وسط و عنوان پرسپولیس به صورت فارسی و انگلیسی در بالا و پایین لوگو نوشته شده بود. تمامی این موارد درون یک دایره قرار دارد که رنگ آن قرمز است.

در طراحی های دیگر لوگو ی پرسپولیس عناصر دیگری به آن اضافه شد که تا حدودی سبب تغییر آن شد. نکته خیلی مهم در لوگو ی پرسپولیس نشان اهورامزداست که در طراحی جدید به آن توجه بیشتری شده است.

پس از انقلاب ، لوگو ی پرسپولیس به طور کامل تغییر کرد. نشان شیر در آن از سر ستونهای تخت جمشید به آن اضافه شد و به جای نشان اهورامزدا به کار رفت. نشانه جام مسابقات در قسمت میانی لوگو قرار گرفت و نشان المپیک در قسمت پایینی جام قرار گرفت. به جای نوشته پرسپولیس عنوان باشگاه فرهنگی ورزشی پیروزی بر روی آن نوشته شده که آن را بیش از اندازه شلوغ کرد.

در لوگو های بعدی پرسپولیس ، تمام این تصاویر و عناصر وجود  داشتند و تنها فونت یا اندازه آن ها تغییر کرد. برخی حروف انگلیسی جای خود را به حروف فارسی دادند.

پس از اینکه نام پرسپولیس به صورت رسمی ثبت شد ، نام پیروزی از لوگو حذف شد. می توان گفت که لوگو ی پرسپولیس نسبت به لوگو های دیگر به صورت حرفه‌ای‌تر طراحی شده است.

 تاریخچه تحولات لوگوی پرسپولیس

تا سال ۱۳۵۶ پرسپولیس لباس خود را بدون لوگو در مسابقات می پوشید. در سال  ۱۳۵۷ لوگو ی پرسپولیس که شامل نماد فروهر بود به پیراهن بازیکنان اضافه شد. تا

در سال ۱۳۶۶ لوگو ی پرسپولیس تغییر کرد و به پیروزی تغییر نام داد و در لباس تیم هم ثبت شد. این طرح جدید لوگو تا سال ۱۳۶۸ وجود داشت و تا سه سال این تیم بر روی لباس خود لوگو نداشتند.

در سال ۱۳۷۲ تیم پرسپولیس لوگویی را طراحی کرد که هم اکنون نشانه های آن را در لباس این تیمی می بینیم . تصویر آن از سر ستون های تخت جمشید گرفته شده است. برداشت های مختلفی از این تصویر توسط افراد مختلف انجام شده است. دو تصویر افسانه ای از سال ۱۳۷۲ وارد لوگوی لباس بازیکنان تیم پرسپولیس شد.

در سال های ۱۳۷۶-۱۳۸۲ لوگو ی پرسپولیس در یک دایره قرمز رنگ قرار گرفت و شکل آن تغییر کرد. طرح قبلی آن که برگرفته از سر ستون های تخت جمشید بود همچنان در ان دیده می شد.

در سال های ۱۳۸۲ -۱۳۸۵ طرح لوگو ی سال های ۱۳۷۶ و ۱۳۷۲ بر روی لباس تیم پرسپولیس نقش بست.

از سال ۸۵ تا ۹۱ هم لوگویی بسیار شبیه به همان لوگو فقط با سادگی بیشتر، به پیراهن پرسپولیس اضافه شد.

در سال ۱۳۹۱ تیم پرسپولیس تغییر بزرگی در طراحی لوگو ی خود به وجود آورد. این لوگو به شکل یک سپر طراحی شد و طرحی که در لوگو ی قبلی آن وجود داشت ، داخل این سپر قرمز رنگ قرار گرفت.

یکی از مسئولان وقت باشگاه پرسپولیس درباره این تغییر لوگو به ورزش سه گفت: «در آن دوره عزیزانی که مسئولیت کارهای تبلیغاتی و هواداری ما را داشتند، در یک گروه ویژه به طراحی لوگو پرداختند و با الهام از لوگوی تیم هایی از جمله بارسلونا، اورتون و … به این طرح کلی (سپر) رسیدند»

در سال ۱۳۹۶ آخرین طراحی لوگو ی پرسپولیس انجام شد. در این طرح لوگو ی قبلی با یک ستاره طلایی رنگ همراه شد. در این سال، تیم پرسپولیس رتبه قهرمانی در رقابت های لیگ سراسری را به دست آورد. این مسئله واکنش ها و حاشیه های زیادی را به دنبال داشت.

تاریخچه تغییر رنگ در لوگوی پرسپولیس

رنگ قرمز و سفید رنگی ثابت در لوگو ی پرسپولیس است که در تمام دوره های تغییر لوگو ی خود از این رنگ ها استفاده کرده است. در طراحی لوگو ی جدید از رنگ هایی مانند مشکلی و طلایی هم استفاده شده است. هر کدام از این رنگ ها مفاهیم خاصی را به مخاطب القا می کنند.

مفهوم رنگ قرمز در لوگوی پرسپولیس

رنگ قرمز نشان دهنده هیجان و قدرت است. از این رنگ معمولا در برندهای ورزشی استفاده می شود. طیف رنگ قرمز در لوگو ی پرسپولیس حالت ماد دارد که نشان دهنده قدمت تیم پرسپولیس است.

مفهوم رنگ سفید در لوگوی پرسپولیس

رنگ سفید نشان دهنده جوانی و سرزندگی است. این رنگ از دسته رنگ های خنثی به شمار می‌رود. شرکت های مختلف برای برجسته کردن اجزای لوگو ی خود از این رنگ استفاده می کنند.

 

مفهوم رنگ مشکی در لوگوی پرسپولیس

رنگ مشکلی حس سرسختی، جدیت ، پشتکار و تداوم را به بیننده القا می کند. استفاده از این رنگ در لوگو ی پرسپولیس احساس استقامت و جدید بیش از حد این تیم را به بیننده القا می کند. از این رنگ همچنین در کادر پایین ، بالای سپر و نام پرسپولیس استفاده شده است.

مفهوم رنگ طلایی در لوگوی پرسپولیس

رنگ طلایی و زرد نشان دهنده ارزشمندی و اعتبار است. انتخاب این رنگ برای لوگوی پرسپولیس بیانگر ارزشمندی دستاوردها و پیروزی های این تیم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *