اتود زدن در طراحی لوگو

شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
اتود زدن در طراحی لوگو

اتود زدن در طراحی لوگو چیست؟

اتو زدن طراحی لوگو

 

اتود زدن در طراحی لوگو :اتود از کلمه‌ی فرانسوی Etude به معنای طرح اولیه یا طرح مقدماتی گرفته شده است.

در ابتدا بیایید ببینیم منظور از اتود در طراحی لوگو چیست؟ اتود زدن لوگو راهی عالی

برای بیان ایده‌های طراحان و شکل بخشیدن به آنهاست.  در اتود زدن، طراحان تصویری که از یک لوگو ی خاص را که در ذهن خود دارند، طراحی کرده و به مشتریان خود نشان می‌دهند. لوگو پس از اتود زدن به یک طرح کامل تبدیل می‌شود.

اتود زدن لوگو برای طراحان، اولین مرحله برای شروع کار روی یک پروژه محسوب می‌شود. در این مرحله آن‌ها آزادی کامل را دارند که در تخیل خود سیر کرده و ایده‌هایی خلاقانه ارائه بدهند. اتود زدن در واقع نوعی طراحی گرافیکی است. در ابتدا طراحان گرافیک و یا طراحان رابط های کاربری برنامه نویسی طرح اولیه خود را روی یک کاغذ معمولی یا کاغذهای دیجیتالی اتو می زنند.

اکثر لوگو های معروفی که ما امروزه می‌بینیم، در ابتدا با یک اتود لوگو شروع شده‌اند. طراحان معروف ابتدا یک طرح کلی از لوگو را با اتود زدن لوگو رسم کرده و سپس آن‌ها را با توجه به نیازهای مشتریان خود به تدریج تکمیل کرده‌اند.

حالا که با مفهوم اتود لوگو آشنا شدید و می‌دانید منظور از اتود در طراحی لوگو چیست، بیایید ببینیم این کار چه اهمیتی دارد؟

اهمیت اتود زدن لوگو پیش از طراحی

اتود زدن لوگو و پیش طراحی آن از چند جهت برای طراحان مزایایی به همراه دارد که همین مزایا موجب بالا رفتن اهمیت این کار شده‌اند. از جمله مزایای اتود زدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه‌جویی در زمان فرآیند طراحی
  • اصلاح و بهبود بخشیدن چارچوب‌ها و ایده‌‌ی اولیه
  • داشتن امکان ارزیابی و بررسی ویژگی‌های مختلف طرح مورد نظر
  • پیدا کردن مشکلات طرح قبل از عملی کردن آن

امکان ارائه و نشان دادن اتود لوگو به کارفرمایان و مشتریان پیش از طراحی نهایی

چند نکته برای تقویت مهارت اتودزدن

برای اینکه بتوانید به خوبی اتود بزنید و مهارت زیادی در این زمینه کسب کنید، نیاز به تکرار و تمرین دارید. در ادامه چند تمرین خوب و کاربردی را معرفی می‌کنیم:

  • بررسی لوگوهای مختلف و طراحی آنها روی کاغذ

نیاز به کپی کردن لوگو ندارید. ابتدا سعی کنید لوگو های برندهای معروف  را بررسی کنید. سپس آنها را روی کاغذ طراحی کنید.  در ذهن خود لوگو و خطوط درج شده در آن را تغییر دهید. می‌توانید خطوط را تغییر دهید. طراحی خطوط می‌تواند زمینه ساز ایده خوبی درذهن شما باشد.

  • تعیین موضوع و تمرین روزانه

برای اینکه به یک طراح لوگو ی معروف تبدیل شوید، تنها به طراحی برای مشتریان خود بسنده نکنید. سعی کنید هر روز موضوعات مختلفی برای اتود زدن لوگو انتخاب کنید. این کار سبب تقویت خلاقیت و همچنین کسب مهارت در شما می شود.

  • تقویت دست

سعی کنید هنگام کشیدن لوگو بر روی کاغذ، دستان خود را تقویت کنید. قبل از طراحی لوگو، تمرین‌های مختلفی مانند رسم دایره با دست، رسم شکل و دایره بدون خط کش و یا رسم دایره با پرگار  را انجام دهید. این کار سبب تقویت دست شما در رسم لوگو می شود.

از چه ابزاری برای اتود زدن لوگو استفاده می‌شود؟

سوالی که معمولا طراحان تازه‌کار می‌پرسند این است که برای اتود زدن لوگو از چه ابزاری استفاده کنیم؟
یکی از موارد مهم برای طراحان (بخصوص طراحان مبتدی) داشتن تجهیزات کامل و با کیفیت است. با در اختیار داشتن این ابزار، طراح می تواند طرح خود را به خوبی پیاده کند.

اما توجه داشته باشید که ابزار به تنهایی باعث نمی‌شوند شما فردی ماهر در طراحی شوید. درست مثل یک نویسنده که حتی اگر گران‌ترین کامپیوتر را هم جلویش بگذارید، باعث نمی‌شود که کیفیت نوشته‌هایش بالا برود. همانطور که گفتیم یک سری ابزارها برای اتود زدن لوگو ضروری هستند که در اینجا به معرفی آن‌ها می‌پردازیم

ابزارهای مهم در اتود زدن و طراحی لوگو
  1. مداد تراش‌های اشاره‌گر (Lead Pointer)

مدادتراش‌های زیادی در بازار موجود هستند، اما این نوع تراش‌های اشاره‌گر، مداد شما را تا میزان ۲ میلی‌متر  تیزتر می‌کنند. اگر لوگوهای خود را به صورت دستی طراحی می‌کنید، لازم است که برای بالا رفتن دقت کار خود از یک مداد تیز استفاده کنید.

بسیاری از طراحان حرفه‌ای لوگو و هنرمندان از مداد اتود یا مدادهای فشاری استفاده می‌کنند. این ابزار درست مثل مدادهای مکانیک هستند با این تفاوت که نوک ضخیم‌تری دارند. از بهترین برندها در این زمینه می‌توان  Mars Technico را نام برد که اتودهایش بسیار محکم و کارآمد هستند.

  1. گرافیت یا سرب سیاه

اگر از مدادهای فشاری استفاده می‌کنید، حتما از گرافیت و سرب به همراه آن  استفاده کنید. جالب است  بدانید که گرافیت معمولا هزینه بیشتری  دارد. معمولا گرافیت‌ها انواع مختلفی دارند.  بهترین نوعی که برای طراحی لوگو پیشنهاد می‌شود مدل‌های HB و ۶B  هستند.

 

  1. پاک‌کن گرافیت

این پاک‌کن‌ها که معمولا در انتهای مدادها جاسازی می‌شوند، بسیار کارآمد هستند. استفاده از این پاک‌کن‌ها  معمولا جای هیچگونه لکه یا سیاهی باقی نمی‌گذارد. در این زمینه، پاک‌کن‌های پلاستیکی Mars پیشنهاد می‌شوند.

  1. مدادهای مکانیکی

جنس به کار رفته در این مدادها معمولا از فلز است.  مدادهای مکانیکی، گرافیت زیادی به همراه دارند و پاک‌کن‌های خوبی هم در انتهای آن‌ها جاسازی می‌شود. این مدادها  ساخت بسیار خوبی دارند اما ارزان نیستند.  از بهترین برندهای  مداد مکانیکی Rotring 800 است. مزیت مدادهای این برند این است که در تمام  دستگاه‌های لمسی مثل آیفون و آی پاد قابل استفاده است.

  1. خط کش‌های Straight Edge

هر طراحی هنگام اتود زدن لوگو به یک خط‌کش  نیاز دارد. با توجه به اینکه این خط کش ها عمر بیشتری نسبت به نمونه پلاستیکی خود  (نوع ارزان) دارند، در این زمینه خط‌کش‌های فلزی پیشنهاد می‌شود. این خط‌کش‌ها به شما کمک می‌کنند تا تناسب اندازه را در لوگوی خود رعایت کنید.

  1. نوتبوک‌های خط‌چین‌دار

نوتبوک‌های خط‌چین‌دار بهترین دفترچه‌ها برای طراحی هستند. این نوتبوک‌ها اندازه‌های مختلفی دارند. لوگوتایپ‌ها برای اتود زدن لوگوی خود از این نوتبوک‌ها استفاده می‌کنند؛ زیرا خط‌بندی و فاصله خطوط در آنها رعایت شده است.  معروف‌ترین برندهای آن می‌شود Moleskine را نام برد. این دفترچه‌ها همچنین برای اسکن کردن طرح پس از تکمیل آن بسیار کیفیت بالایی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *