تفاوت مارک و لوگو

شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
تفاوت مارک و لوگو

تفاوت مارک و لوگو چیست؟

 

تفاوت مارک و لوگو

 

تفاوت مارک و لوگو: لوگو از حروف و متن تشکیل شده است اما مارک از تصاویر و یا نماد خاصی تشکیل شده است.  در لوگو ها از حروف و داستان ها برای ارتباط با مردم و مشتریان استفاده می شود. اما در مارک از اشکال خاصی برای ارتباط با مشتری و مخاطب استفاده می شود. به عنوان مثال شکل مربع نشان دهنده ثبات است. مارک مفاهیم خاصی را در تصویر مطرح می کند. نکته ای در مورد مارک می توان مطرح کرد این است که ابزاری قدرتمند است که می تواند دیدگاه مردم را نسبت به هویت برند شما تغییر دهد.

تفاوت مارک و لوگو: در طراحی لوگو مارک می توانید اشکال انتزاعی را تغییر داده و تصویر جدیدی برای برند خود طراحی کنید. روش دیگری که می توانید در لوگو مارک به کار بگیرید این است که می توانید از یک شکل یا تصویر محبوب برای معرفی برند خود در آن استفاده کنید.

 مارک (برند) چیست؟

مارک یا همان برند نماد یا تصویری است که ویژگی محصول  و مشخصات آن را معرفی می کند. در واقع خدماتی که هر فروشنده به مشتریان خود ارائه می دهد به وسیله مارک معرفی می شود.  مارک معرف محصول شرکت است.

برند در واقع ، همان چیزی است که بیننده یا مخاطب با دیدن یا شنیدن آن با آن ارتباط برقرار می کند.

در زبان فارسی ، کلمه مارک یا همان     Brand  معرف محصولی است که اعتبار و ارزش اجتماعی بالایی دارد و در میان همه مردم شناخته شده است. برند ماهیتی اجتماعی دارد و زمانی که یک برند محبوب واقع شود  مردم نسبت به آن حس مالیکت پیدا می کنند. به عنوان مثال می گویند : «این مارک ، اسم مارک دلخواه من است»

مارک ها و برند های برتر هیجان و عواطب مشتریان و مصرف کنندگان آن را برمی انگیزند. مشتریان این برندها به کیفیت این محصولات اعتماد دارند. از ویژگی های مهم محصولات مارک و یا برند این است که ایده های خلاق و جدیدی در محصولات خود به کار می برند.

روش های تشخیص لوگو و مارک از یکدیگر

  • لوگو تایپ ، همان لوگو است و در طراحی آن از حروف اول شرکت استفاده می شود ؛ در حالی که مارک تنها یک لوگویی است که از تصاویر و یا تصاویر نمادین در طراحی آن استفاده شده است.
  • یک برند به طور کلی ، گفته ها و ناگفته های تولید کننده محصول ، شرکت و حوزه فعالیت آن را به مشتری انتقال می دهد و لوگو معرف کامل شرکت و محصولات آن است.
  • برند و لوگو هر دو تاثیر زیادی در فروش محصولات شرکت دارد. برند بیشترین تاثیر در فروش محصولات را دارد ، زیرا در میان مردم و مشتریان شناخته شده تر است.
  • مارک یا همان Brand نشان دهنده علامت تجاری شرکت است. زمانی که قصد طراحی مارک یا لوگو دارید از شما پرسیده می شود که قصد طراحی لوگو تایپ را دارید یا لوگو مارک؟
  • در طراحی لوگو ها معمولا از حروف و کلمات استفاده می شود ؛ در حالی که در طراحی لوگو مارک ها تنها از تصاویر و نماد شرکت مخصوص به خود استفاده می شود. به عنوان مثال شکل گوگل ، یک لوگو تایپ است. این کلمه را می توان با یک قلم زیبا نیز طراحی کرد اما چون در طراحی و نوشتن آن از حروف استفاده شده است ، به عنوان لوگو تایپ شناخته شده است. از نمونه های دیگر لوگو تایپ می توان به اپل ، کوکاکولا ، پرنده توییتر و… اشاره کرد.
  • لوگو تنها نشان و نمادی از شرکت و یا سازمان مربوط به آن است ، در حالی که برند سبب ماندگاری نام شرکت در ذهن مشتری می شود. زمانی یک برند موفق است که در ذهن مشتری و مخاطب باقی بماند ؛ به گونه ای که مشتری هنگام نیاز به این محصول این برند را در ذهن خود تداعی کند.
چگونه لوگو تایپ و لوگو مارک (برند) را تشخیص بدهیم؟

برند مانند انسان است و لوگو مانند یک لباس رسمی است که انسان به تن می کند.

لوگو تصویری گرافیکی است که معرفی کننده شرکت است ، در حالی که برند تصویری کلی از تجربیات شرکت و محصول آن در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

یکی از تفاوت های اساسی لوگو و برند قیمت آن است. امروزه لوگو در بازار حدود ۱۰۰ هزار تومان است. در حالی که یک برند قیمت بسیار بیشتری نسبت به لوگو دارد و گاهی ارزش آن به یک میلیارد تومان یا حتی بیشتر از آن می رسد.

یکی دیگر از تفاوت های لوگو و برند در مدت زمان آنهاست. لوگو را می توان در مدت زمان کوتاهی تغییر داد. به عنوان مثال پس از گذشت یک روز می توانید طرح لوگو را تغییر دهید. اما یک برند با توجه به اینکه زمان زیادی برای طراحی آن صرف شده است ، برای همیشه به همان شکل باقی می ماند.

ساخت لوگو نسبت به برند راحت تر است و زمان کمتری را صرف می کند. امروزه ساخت لوگو به شیوه خودکار صورت می گیرد ، اما یک برند به نیروی انسانی و زمان بیشتری برای طراحی و ساخت نیاز دارد. به همین دلیل نمی توان آن را در مدت زمان کوتاهی تغییر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *