نماد شناسی در طراحی لوگو

شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
نماد شناسی در طراحی لوگو

نماد شناسی در طراحی لوگو

 

نماد شناسی در طراحی لوگو

 

امروزه از ابزارهای تبلیغاتی در شناساندن و معرفی لوگو استفاده می شود. استفاده از نمادها و نشانه ها قدمتی طولانی دارد. در گذشته ، انسان ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر از تصاویر و اشکال استفاده می کردند. امروزه هم برای انتقال مفاهیم و معانی مختلف نیز از روش طراحی لوگو و نمادها و نشانه ها استفاده می شود. استفاده از نمادشناسی در طراحی لوگو به شما کمک می کند که مخاطبان و کاربران شما بتوانند به راحتی با لوگوی شما ارتباط برقرار کنند.

نمادها و نشانه های لوگو

در اینجا برخی از مهم ترین نمادها و نشانه ها را در طراحی لوگو به شما معرفی می کنیم.

  • مفهوم دایره در طراحی لوگو

دایره یکی از پرکاربردترین و پرمصرف ترین نماد در طراحی لوگو های تبلیغاتی محسوب می شود. شکل دایره به دلیل نداشتن ابتدا و انتها بیانگر زمان است. با توجه به اینکه شکل دایره مبدأ و مقصدی ندارد و همچنین آغاز و پایانی ندارد ، بیانگر حرکت و پیشرفت نیز می باشد و با سکون کاملا در تضاد است. از گذشته های دور دایره به دلیل شباهت بسیار زیاد به چرخ ، که ابزار مهمی در زندگی انسان ها محسوب می شد ، نشان دهنده ایجاد تحولی عظیم در زندگی بشر است. امروزه تحول ، حرکت و پیشرفت در همه علوم صورت گرفته است. بسیاری از مشاغل کاربردی مانند : تجارت ، صنعتگری ، ارتباطات ، فناوری و …. با تغییرات و تحولات زیادی مواجه شده اند. صاحبان این مشاغل نیز برای طراحی لوگو های خود از نماد دایره استفاده کرده اند. بسیاری از شرکت های تجاری و صنعتی موفق از طرح و نماد دایره در لوگوی خود استفاده کرده اند و این نماد تاثیر بسیار خوبی در مخاطب و کاربران  آن ها داشته است.

مفهوم مربع در طراحی لوگو

شکل مربع نیز از دیگر شکل هایی است که در بسیاری از لوگوها دیده می شود. مربع ، دارای چهار ضلع و چهار گوشه است ، این طرح حس ایستایی ، انتظام و نظم و ترتیب را انتقال می دهد.  شکل مربع بر خلاف شکل دایره که بیانگر مفهوم حرکت و تحول است ، حس ثبات و سکون را منتقل می کند. در واقع ، شکل مربع اشاره به یک نقطه یا یک مکان خاصی نیز دارد.

مربع نماد هماهنگی و نظم بخشی است و یکی از اصولی ترین و اساسی ترین شکل ها و نمادها در طراحی لوگو محسوب می شود.

طراحان ماهر و حرفه ای لوگو با استفاده از شکل مربع توانسته اند مفاهیم و پیام های مختلفی را به صورت رمز و راز به افراد انتقال دهند. مربع ، شکلی است که با ایجاد تغییر و خلاقیت در آن می توانید جلوه های زیادی در آن ایجاد کنید و در طراحی لوگو ی خود از آن استفاده کنید.

مفهوم مثلث در طراحی لوگو

شکل مثلث به صورت سه ضلع است و حس سرزندگی ، و همچنین تهاجم را به افراد منتقل می کند.  نحوه طراحی شکل مثلث نیز مفاهیم گوناگونی دارد. به عنوان مثال ، اگر مثلث لوگوی شما رو به بالا باشد ، حس تهاجم و سوزانندگی را بیان می کند و اگر مثلث شما رو به پایین باشد ، حس سرزندگی و شادابی را به شما انتقال می دهد.

با توجه به حوزه کار خود می توانید از نماد شناسی مثلث در طراحی لوگو ی خود استفاده کنید. به عنوان مثال ، اگر از مثلث متساوی الاضلاع در لوگوی خود استفاده کنید ، ایستایی و پایداری برند شما را منتقل می کند و در صورتی که از مثلث متساوی الساقین در طراحی لوگو ی خود استفاده کنید ، حس حرکت ، تغییر و تحول و پویایی را به مخاطب انتقال می دهید.

مفهوم خطوط منحنی در طراحی لوگو

استفاده از خطوط خمیده و منحنی در طراحی لوگو حس آرامش و امنیت را به افراد منتقل می کند. معمولا افرادی که در طراحی لوگو به قاعده یا قانون خاصی پایبند نیستند ، از خطوط منحنی و مورب در طراحی لوگو ی خود استفاده می کنند. اگر قصد دارید لوگوی مفهومی ، انتزاعی یا فانتزی طراحی کنید ، سعی کنید از خطوط منحنی و مورب در طراحی لوگو ی خود استفاده کنید.

مفهوم شکل خورشید در طراحی لوگو

خورشید ، نماد زندگی و نیرو در جهان است. معمولا شرکت هایی که در زمینه مواد غذایی و مواد خوراکی فعالیت می کنند ، از تصویر خورشید در طراحی لوگو ی خود استفاده می کنند.  استفاده از تصویر خورشید حس زندگی و روشنایی را در شما به وجود می آورد.

نمادشناسی باران در طراحی لوگو

در بیشتر فرهنگ ها ، باران نماد رحمت ، برکت و صمیمیت است. استفاده از نماد باران در لوگوی شما سبب می شود که حس آزادی و عشق به مخاطب و کاربر شما منتقل شود.

نمادشناسی گل ها  و گیاهان مختلف در طراحی لوگو

استفاده از تصاویر گل ها و گیاهان در طراحی لوگو ریشه ای تاریخی دارد. هر کشوری با توجه به فرهنگ و سنت های خود از تصاویر گل ها و گیاهان در لوگوهای تبلیغاتی خود استفاده می کند. استفاده از تصویر گل ها و گیاهان ، زیبایی و جذابیت لوگوی شما را چند برابر می کند.

به عنوان مثال ، بسیاری از شرکت هایی که در زمینه تولید و ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی فعالیت می کنند ،  از تصاویر و شکل های گل ها و گیاهان در لوگوی خود استفاده می کنند. به عنوان مثال ، گل آفتابگردان نماد شادابی و سرزندگی است و انرژی خوبی به افراد منتقل می کند. گل لاله نیز که در کشور ایران و مناطقی از کشور ترکیه وجود دارد ، نماد بخشش و تواضع است.  گل لاله قرمز در ایران ، نماد عشق جاودان است. بسیاری از شرکت هایی که در زمینه تولید کالاهای مختلف تجاری و صنعتی  و همچنین لوازم بهداشتی و آرایشی فعالیت می کنند ، از طرح گل در لوگوی خود استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *