تاریخچه لوگو استقلال

شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
تاریخچه لوگو استقلال

تاریخچه لوگو استقلال

 

تاریخچه لوگو استقلال

 

نخستین بار لوگوی استقلال در سال ۱۳۲۴ و با تاسیس کلوب دوچرخه سواران طراحی و ساخته شد. این لوگو به شکل تصویر یک دوچرخه سوار مزین که درون قابی به شکل  سپر در حال رکاب زدن طراحی شده بود.

تاریخ تاسیس باشگاه استقلال نیز درون لوگو و در زیر تصویر دوچرخه سوار نوشته شده بود. از این لوگو تا سال ۱۳۲۸ بر روی لباس بازیکنان ، پرچم ها و نشان های تیم باشگاه استفاده می شد.

تکامل تدریجی آرم استقلال

در سال ۱۳۲۸ با تغییر مالکیت و نام کلوب دوچرخه سواران باشگاه استقلال ، لوگوی آن نیز تغییری اساسی کرد و توانست نام باشگاه را با نام لوگو مطابقت دهد. در لوگوی جدید به جای تصویر دوچرخه سوار تصویر یک تاج سلطنتی مشابه به تاج پهلوی در میان چهار حلقه ی المپیک بر روی لوگو طراحی شده بود.

در این طرح ، حروف تا و ج به شکل طلایی رنگ نوشته شده بودند و در زیر حلقه ها کلمه تاج با حروف لاتین آبی طراحی شده بود. حلقه های به کار رفته در لوگو استقلال یادآور چرخ ها و دوچرخه است.

زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد ، تصمیم بر آن شد که باشگاه تاج منحل شود اما چند تن از بازیکنان با تغییر نام باشگاه تاج به باشگاه استقلال آن را پابرجا نگه داشتند. با توجه به اینکه لوگوی شاهنشاهی باشگاه تاج با اوضاع کشور هماهنگ نبود ، به همین دلیل نام و طرح لوگوی استقلال نیز تغییر کرد.

در سال ۱۳۶۲ طرح جدیدی از لوگوی استقلال طراحی شد که در آن از رنگ های آبی و سفید استفاده شد و هیچ گونه شباهتی به طرح لوگوی قبلی نداشت. در این طرح از لوگوی استقلال ، نام استقلال و شکل پنج ضلعی های لوگو نشان دهنده تصویر توپ چهل تیکه بودند که درون یک دایره به رنگ های آبی و سفید قرار گرفته بودند.

این دایره که به توپ شباهت داشت ، درون بال های یک پرنده آبی رنگ قرار گرفته بود. برخی می گویند این پرنده نماد آزادی بود و حالت پرهای پرنده به کلمه «الله» در پرچم ایران شباهت دارد.   تا سال ۱۳۷۰ این طرح لوگوی استقلال بر روی پرچم و لباس تیم استقلال قرار داد.

 مفهوم لوگوی استقلال

به طور کلی ، لوگوی استقلال معانی و مفاهیم گسترده ای دارد. رنگ ها و شکل های هندسی به کار رفته در این لوگو همه با دقت و خلاقیت زیادی انتخاب شده اند.  می توان گفت که حلقه های به کار رفته در لوگوی استقلال نماد پیروزی و موفقیت است و طراحان با طراحی این حلقه ها مفهوم پیروزی این تیم را تداعی می کنند.

در کنار حلقه ها تصویر یک جقه نیز به چشم می خورد که به اصالت و قدمت برند استقلال تاکید دارد. توپ به کار رفته در لوگو نیز با قدرت هرچه بیشتر شوت شده و در میان حلقه ها جای گرفته است.

این لوگو به طور کلی بیانگر این است که تیم استقلال با قدرت تمام در زمین فوتبال می جنگد و پیروزی و قهرمانی را از آن خود می کند.

در واقع ، می توان گفت که لوگو استقلال ، دومین لوگویی است که در آن از دایره و خطوط منحنی استفاده شده است.  در این لوگو هیچ گونه خط هندسی یا شکل های شکسته با اضلاع مختلف به چشم نمی خورد. با توجه به این که اشکال مدور و دایره حس دوستی را منتقل می کنند ، به همین دلیل در لوگوی استقلال از حلقه و دایره استفاده شده است.

المان های به کار رفته در طراحی لوگو استقلال القا کننده حس همبستگی و اطمینان به طرفداران این تیم است. بته جقه به کار رفته در این لوگو نیز از نمادهای هنر سنتی ایران است. این طرح مانند درخت سرو ایرانی است و نشان دهنده استواری و مقاومت کشور ایران است. علاوه بر آن ، ماهیت ورزشی این تیم را نیز منتقل می کند.

طراح لوگوی استقلال توانسته است با خلاقیت خود لوگوی زیبا و جذابی را طراحی کند و با ترکیب شکل و رنگ های آن سبب جذابیت و شهرت لوگوی استقلال شود.

نقش  فونت در تاریخچه لوگو استقلال

مهم ترین نکته در طراحی لوگو استقلال تصویر و المان های به کار رفته در آن است و فونت در آن نقش محوری و اصلی ندارد. طراحان لوگو صرفا برای اطلاع رسانی و معرفی تیم از فونت در طراحی لوگو ی خود استفاده می کنند. با بررسی فونت به کار رفته در لوگو استقلال می توان به این نتیجه رسید که طراح این فونت را متناسب با طرح ها و تصاویر دیگر به کار برده است.   فونت به کار رفته در لوگو استقلال از نوع فونت های فانتزی با حاشیه های نرم است و هیچ گونه خط شکسته ای در آن وجود ندارد.  استفاده از فونت های فانتزی سبب انتقال حسی دوستی ، پیروزی ، وحدت ، اطمینان و جوانی می شود.

 

بررسی رنگ در تاریخچه آرم استقلال

به طور کلی ، لوگوی استقلال از ابتدا با رنگ های آبی و سفید همراه بوده است. زمانی که اولین لوگوی استقلال با طرح کلوب دوچرخه سواران  طراحی شد تا به امروز از رنگ های آبی و سفید در آن استفاده شده است.  در تحلیل این رنگ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ آبی : در روان شناسی رنگ ها ، رنگ آبی نماد دوستی ، آرامش و اعتماد است. می توان گفت که رنگ آبی ، بهترین رنگ برای برانگیختن احساسات در بیننده  است.  به عنوان مثال ، رنگ آبی فیروزه ای یا سلطنتی نماد جوانی و دوستی هستند. رنگی که در حلقه ی توپ لوگو استقلال وجود دارد نیز رنگ آبی است. می توان گفت که رنگ آبی فیروزه ای حس سلطنتی را نیز به وجود می آورد و معانی مختلفی را نیز به بیننده و مخاطب القا می کند.

رنگ سفید : سفید ، رنگ جوانی و پاکی است. این رنگ نشان دهنده خلوص نیت ، وحدت و کارایی نیز می باشد. در کنار رنگ آبی این رنگ نیز مفاهیم دیگری را به بیننده منتقل می کند.

رنگ طلایی :  از زمان های گذشته رنگ طلایی نماد اشرافیت ، ثروت ، وفور نعمت و ارزش و اقتدار بوده است. استفاده از این رنگ در طراحی لوگو نشان دهنده ارزشمندی دستاوردهای بازیکنان تیم در میان بازیکنان داخلی و خارجی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *