قرینگی و اشکال هندسی در طراحی لوگو

شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
اشکال هندسی

قرینگی و اشکال هندسی در طراحی لوگو

 

قرینگی و اشکال هندسی

 

با توجه به اینکه طراحی لوگو به هنر و ظرافیت زیادی احتیاج دارد ، طراح لوگو نیز باید از رنگ ، فونت ، اشکال هندوسی و… در طراحی لوگو به صورت صحیح استفاده کند. اشکال هندسی و اشکال متقارن نیز مواردی هستند که طراح گرافیک لوگو باید به آن اهمیت بدهد. استفاده از اشکال هندسی و خطوط و اشکال متقارن در لوگو قوانین و قواعد خاص خود را دارند. در اینجا به بررسی اشکال هندسی و متقارن در طراحی لوگو می پردازیم.

روانشناسی اشکال هندسی و اشکال متقارن در طراحی لوگو

 

اگر دقت کرده باشید بسیاری از برندهای معروف در طراحی لوگو ی خود از خطوط عمودی استفاده کرده اند. خطوط عمودی نشان دهنده تعادل و ثبات است. استفاده از این خطوط می تواند قدرت برند شما را به ذهن مخاطب القا کند.

  • به کار بردن خطوط افقی در طراحی لوگو

استفاده از خطوط افقی در طراحی لوگو حس آرامش و سکوت را به مخاطب القا می کند. خطوط افقی تاثیر خوب و مثبتی در مخاطب می گذارد. اگر لوگو ی شما به گونه ای طراحی شده است که از خطوط مورب و عمودی زیاد در آن استفاده شده است، می توانید برای ایجاد طرحی متفاوت و جذاب از خطوط افقی نیز در آن استفاده کنید.

  • به کار بردن خطوط منحنی در طراحی لوگو

خطوط عمودی در لوگو به نوعی القا کننده حس آرامش ، عشق ، دلسوزی و دوستی در ذهن مخاطب هستند. اگر دقت کرده باشید در بسیاری از برندهای مخصوص خانم ها مانند برندهای آرایشی و بهداشتی از خطوط منحنی استفاده شده است.

  • به کار بردن شش ضلعی در طراحی لوگو

در شش ضلعی شما می توانید بافت و شکل های متعددی برای لوگو ی خود طراحی کنید. نمای لوگو ی شش ضلعی جالب است و از همه طرف قابل رؤیت است. به عنوان مثال ف زمانی که به یک ساختمان شش ضلعی از دور نگاه می کنید هم عمق ساختمان و هم قسمت های دیگر آن را به صورت مشخص و مرئی می بیند ، اما زمانی که به یک ساختمان طرح مکعبی نگاه می کنید ، تنها فضای سطحی مکعب را می توانید ببینید.

اما وقتی که ساختمان شش یا هشت ضلعی باشد از طرفی عمق ساختمان قابل درک است و از طرف دیگر ساختمان مشخص و مرئی باقی می ماند.

  • به کار بردن دایره در طراحی لوگو

یکی از پرکاربردترین اشکال در طراحی لوگو دایره است. دایره القا کننده حس همکاری و استقامت به مخاطب است. یکی از برندهای معروفی که از دایره زیاد استفاده کرده است، برند بازیهای المپیک است که از چند حلقه دایره در آن استفاده شده است.

  • به کار بردن مستطیل در طراحی لوگو

برای اینکه بتوانید زیبایی بصری لوگو ی خود را دوبرابر کنید ، از لوگو ی مستطیل استفاده کنید. به این نکته توجه کنید که طول مستطیل باید ۶۳/۱ برابر عرض آن باشد. اگر مستطیل شما از این اندازه کمتر باشد، شکل آن نامتناسب دیده می شود. در صورتی که طول آن را دوبرابر عدد گفته شده در نظر بگیرید ، شکل مستطیل از حالت طبیعی خارج می شود و چشم ما آن را دیگر مستطیل نمی بیند. معمولا از مستطیل در طراحی فرم های لوگو استفاده می شود.

مثلث انتقال دهنده حس قدرت است. در بسیاری از برندهای معروف از شکل مثلث استفاده شده است. این طرح لوگو در بسیاری از کشورها و فرهنگ ها کاربرد دارد.

  • به کار بردن هرم در طراحی لوگو

یکی از مهیج ترین و پرتحرک ترین اشکال در طراحی لوگو ، هرم است. هرم القا کننده مفهوم دوگانگی به مخاطب است. زمانی که ما به لوگو ی هرمی شکل نگاه می کنیم ، هرچه از بالا به سمت پایین می آییم احساس می کنیم قالب آن کوچکتر و جالب تر می شود. سطوح هرم که در مقابل یکدیگر قرار می گیرند ، تنش و هیجانی را در مخاطب بوجود می آورند.

  • به کار بردن شکل های طبیعی (ارگانیک) در طراحی لوگو

از آنجا که اشکال طبیعی با الهام از طبیعت ساخته می شوند ، قانون خاصی برای ترسیم آنها وجود ندارد. استفاده از شکل های طبیعی حس خوب و آرامش بخشی در ذهن مخاطب بوجود می آورد. از جمله شکل های رایج طبیعی که در بسیاری از لوگو ها استفاده می شود ، می توان به : برگ ها ، سنگ ها ، گل ها ، درختان ، ابر ، خورشید ، ستاره و… اشاره کرد. این شکل ها از طبیعت اقتباس می شوند و طرفداران زیادی را به سوی خود جذب کرده اند.

  • به کار بردن شکل‌های انتزاع در طراحی لوگو

برخی اشکال وجود دارند که در طراحی لوگو نه از قانون و قاعده خاصی پیروی می کنند و نه از دل طبیعت اقتباس شده اند ، به این اشکال ، اشکال انتزاعی می گویند.

شکل های انتزاعی به کار رفته در طراحی لوگو ، ساده و قابل تشخیص هستند. این شکل ها مصداق خارجی ندارد و تنها مفهوم خاصی را که با نام برند در ارتباط است به مخاطب القا می کنند. برخی برندهای خاص که شکلی و سبکی متفاوت دارند ، از اشکال انتزاعی در طراحی لوگو ی خود استفاده می کنند.

  • به کار بردن خطوط مورب و قطری در طراحی لوگو

طرح به کار رفته در خطوط قطری انتقال دهنده پویایی و تحرک است. استفاده از این خطوط تاثیر زیادی در انتقال پیام برند به مخاطب دارد. زمانی که از این خطوط در طراحی لوگو استفاده می کنید به این نکته نیز توجه کنید که از رنگ ، فونت ، نحوه قرار گیری و… در آن به صورت صحیح استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *