قوانین کپی رایت در لوگو

شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
قوانین کپی رایت در لوگو

قوانین کپی رایت در لوگو

 

قوانین کپی رایت در لوگو

 

به قوانین کپی رایت (Copy Right) در طراحی لوگو قانون حق تکثیر ، حق نشر یا حق نسخه برداری لوگو نیز می گویند. این قوانین به منظور حمایت از مالکیت معنوی صاحبان کسب و کار و همچنین رعایت قوانینی مانند حق تکثیر ، حق نشر و الگوبرداری از لوگو ایجاد شده اند.

بسیاری از طراحان و کارشناسان لوگو قبل از طراحی لوگو از قوانین کپی رایت لوگو آگاهی کامل دارند.

در کپی رایت به لحاظ قانونی می توان نماد و طرح لوگو یا علامت تجاری یک شرکت را ثبت کرد. این قوانین با فضای قانونی مالکیت معنوی لوگو ارتباط دارند. در قوانین کپی رایت لوگو نوعی همپوشانی میان کپی رایت لوگو و برند تجاری به وجود می آید و مشاغل مختلف با استفاده از این قوانین می توانند از طرح لوگو  و برند خود در برابر استفاده های غیرمجاز و غیرقانونی محافظت کنند.

قوانین کپی رایت در لوگو سبب حفظ مالکیت معنوی لوگو و برند تجاری می شود. محافظت از از ارزش و اعتبار برند تجاری در بازار کار ، برند شما را از میان سایر برندها متمایز می کند.

به طور کلی ، با رعایت قوانین کپی رایت در لوگوها از علامت تجاری آن ها محافظت می شود.
از چه روش های می توان لوگوی کپی شده را تشخیص داد؟

طراحان و کارشناسان حرفه ای لوگو با استفاده از روش های زیر می توانند لوگوهای کپی شده را تشخیص دهند:

  • با توجه به این که هر لوگویی موضوع ، طرح ، ایده و تصویر مخصوص به خود را دارد ،  با بررسی این موارد در لوگوهای دیگر می توان لوگوی کپی شده را تشخیص داد. این امر همچنین در حین انجام طراحی لوگو و همچنین تبادل اطلاعات صاحبان مشاغل به راحتی مشخص می شود.
  • زمانی که طرح لوگوی کپی شده را می بینید ، ساختار و طرح آن برای شما آشنا به نظر می رسد و تصور می کنید که قبلا آن را در جایی دیده اید و یا این که طرح های مشابه آن را قبلا مشاهده کرده اید.
  • زمانی که میان طرح و ساختار لوگو و همچنین اجزا و عناصر آن ارتباط نامفهوم و نامرتبطی وجود داشته باشد ، بسیاری از افراد لوگوی شما را طرحی کپی برداری شده تلقی می کنند و از سوی دیگر ، سبب بی ارزش و اعتبار شدن برند و لوگوی شما می شود.
  • در صورتی که طرح لوگوی خود را کپی برداری کرده باشید ، حتی با انجام ویرایش های دیگر و ایجاد تغییرات دیگر ، کیفیت لوگوی شما تا حد زیادی کاهش می یابد و می تان به راحتی استنباط کرد که یا طرح لوگوی شما کپی برداری شده ایت و یا در طراحی و ساختار آن را از لوگوی های استفاده کرده اید.
  • زمانی که ساختار لوگوی شما با حوزه کسب و کار شما ارتباطی نداشته باشد و حتی از اشکال غیرمرتبط در لوگوی خود استفاده کرده باشید ، می توان احتمال داد که لوگوی شما کپی برداری شده است. به عنوان مثال ، استفاده از اشکال هندسی غیرمرتبط مانند شکل مربع به جای شکل دایره ، سبب از بین رفتن هویت برند شما می شود.

قوانین کپی رایت در لوگو

مهم ترین قوانین کپی رایت در لوگو شامل موارد زیر است:

– کپی رایت در لوگو سبب محافظت از ایده های شما می شود.

زمانی که شما ایده و نظر خود را بیان و ثبت می کنید ، شخص دیگری نمی تواند از آن در طرح خود استفاده کند. البته می توان گفت که ممکن است دو یا چند طرح مشابه با یک نام وجود داشته باشد ، در این مورد تنها برخی از آیکون ها میان چند لوگو مشترک است و در بسیاری از موراد با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال ، ممکن است طرح و تصویر دو یا چند لوگو با یکدیگر مشابه باشند ، اما فونت و سبک چیدمان آن ها با یکدیگر تفاوت داشته باشد. این تفاوت ها سبب متمایز شدن طرح لوگوها می شود.

  • با رعایت قوانین کپی رایت در لوگو ، می توانید طرح منحصر به فردی خلق کنید.

زمانی که کار طراحی لوگو ی خود را به طراحان حرفه ای بسپارید ، علاوه بر رعایت قوانین کپی رایت لوگو ، طرح شما منحصر به فرد می شود. به این نکته توجه داشته باشید که در مورد لوگوهایی که با برنامه های لوگوساز مانند Logo Maker ساخته شده اند ، نمی توان ادعای کپی رایت کرد. این امر به دلیل الگوهایی است که این برنامه از قبل برای لوگوهای خود طراحی کرده است. در نتیجه ، سعی کنید برای طراحی لوگوی منحصر به فرد به طراحان و کارشناسان حرفه ای لوگو مراجعه کنید.

  • در قوانین کپی رایت در لوگو مراقب شخصیت های معروف باشید.

با توجه به این که در بسیاری از لوگوها از تصاویر شخصیت های معروف استفاده می شود ،

در صورتی که قصد دارید از تصویر این شخصیت ها در لوگوی خود استفاده کنید ، به دقت بررسی کنید که این طرح از تصویر شخصیت معروف ، قبلا در طرح لوگوهای دیگر به کار نرفته است. به این منظور ، سعی کنید از طراحان حرفه ای لوگو و یا از یک وکیل مشاوره کمک بگیرید.

  • مراقب استفاده از شعارها (Slogans) یا عبارت های تبلیغی (Taglines)در لوگوی خود باشید. سعی کنید هنگام نگارش شعارها و یا جملات تبلیغی در لوگوی خود از همان جملات در لوگوهای دیگر کپی برداری نکنید. سعی کنید عبارت تبلیغی خود را تا حد امکان کوتاه و مختصر کنید. به عنوان مثال ، جمله خود را تا حد ۳ یا ۴ کلمه بنویسید.  در صورتی که قصد دارید از همان شعار تبلیغاتی در لوگوی خود استفاده کنید بهتر است که از علامت تجاری آن نیز محافظت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *