مفهوم اشکال در طراحی لوگو

شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
مفهوم اشکال در طراحی لوگو

مفهوم اشکال در طراحی لوگو

 

مفهوم اشکال در طراحی لوگو

 

مفهوم اشکال در طراحی لوگو: ذهن و مغز انسان نسبت به اشکال هندسی مختلف مانند دایره ، مثلث ، مربع ، مستطیل ، هرم و… واکنش های مختلفی از خود نشان می دهد.  نحوه به کارگیری این اشکال و خطوط می تواند انتقال دهنده پیامی به مخاطب باشد.

تمرکز بیشتر طراحان لوگو در این است که لوگو ی خود را به چه شکلی طراحی کنند تا زیباتر به نظر برسد و در ذهن مخاطب ماندگار شود. از آنجا که اشکال به راحتی در ذهن مخاطب و بیننده باقی می مانند ، استفاده خلاقانه از آنها سبب تمایز طرح لوگوی شما می شود.

طراحان حرفه ای لوگو می دانند که استفاده درست از فرم و شکل ارتباط مستقیمی با موفقیت آن دارد.

هر یک از اشکال هندسی که یک طراح گرافیست در طراحی های خود از آن استفاده می کند حاوی یک پیام و القای احساس خاص به بیننده میباشند که شناخت آنها کمک می کند با در نظر گرفتن این مفاهیم به طراحی لوگو بپردازیم تا بتوانیم به درستی پیام برند خود را انتقال دهی

در اینجا نکاتی را در مورد نحوه به کارگیری اشکال در طراحی لوگو به شما می گوییم.

 

استفاده آگاهانه از اشکال و خطوط در طراحی لوگو

 

 از ترکیب رنگ مناسب در اشکال و خطوط استفاده کنید.

مفهوم اشکال در طراحی لوگوزمانی که از اشکال در طراحی لوگو ی خود استفاده می کنید، سعی کنید از رنگ های متناسب با آن استفاده کنید. ترکیب آگاهانه این اشکال و رنگ ها سبب ماندگاری برند شما در ذهن مخاطب می شود. به عنوان مثال ، شکل دایره زرد ، نشان دهنده خورشید است. نیم دایره قرمز نشان دهنده شکل هندوانه قاچ خورده است. در واقع ، شکل و رنگ لوازم و ابزار جانبی هستند که باید به صورت صحیح به کار گرفته شوند.

با کنار هم قرار دادن اشکال ، طرحی جدید خلق کنید.  

می توانید از اشکال مختلف و ترکیب آنها با یکدیگر ، طرحی جذاب بوجود بیاورید. به عنوان مثال ، چند دایره بنفش در کنار یکدیگر شکل یک دسته انگور را بوجود می آورند ؛ و یا با کنار هم قرار دادن یک مستطیل و دو مثلث می توانید شکل یک پاکت را بوجود بیاورید ؛ و یا با کنار هم قرار دادن چند مربع و مستطیل می توانید شکل خانه را طراحی کنید. شما می توانید با شکل های مختلف بازی کنید و شکلی جالب و جذاب خلق کنید.

 

استفاده از دایره در طراحی لوگو

شکل دایره نشان دهنده بی انتهایی و نداشتن ابتدا و انتهاست. این شکل بیانگر این است که زمان ابتدا و انتهایی ندارد. با توجه به اینکه شکل دایره بی ابتدا و انتها بودن را بیان می کند، نشان دهنده حرکت و پیشرفت نیز است. این شکل دقیقا در مقابل مربع که نماد سکون و آرامش است قرار می گیرد. در بسیاری از کسب و کارهای تجاری ، صنعتی ، فناوری و … از شکل دایره در طراحی لوگو ی آنها استفاده می شود. دلیل این کار، میزان تأثیرگذاری است که دایره بر روی انسان دارد.

 

به کار بردن طرح مثلث متساوی الاضلاع در طراحی لوگو

استفاده از طرح متساوی الاضلاع در طراحی لوگو نشان دهنده وجود تناسب و هماهنگی در نوع فعالیت و لوگوی شما می باشد. در این طرح می توانید تمام اشکال خود را با ترسیم خطوطی از مرکز به زوایای آنها به مثلث های دیگری تقسیم کنید.

هر مثلثی انتقال دهنده ارتباط آن با یک عنصر خاص در طبیعت است. به عنوان مثال ، مثلث قائم الزاویه با آب ، مثلث مختلف الاضلاع با هوا ، مثلث متساوی الساقین با آتش ارتباط دارد.

مثلثی که با خورشید و گندم در رابطه است، نمادی از بارآوری است. مثلث با همین معنا اغلب توسط هندیان، یونانیان و رومیان در قرنیزهای تزئینی ساختمان ها به کار رفته است.

 

به کارگیری مربع در طراحی لوگو

مربع تنها شکل هندسی است که در برندهای معروف و جهانی مورد استفاده قرار گرفته است. مطابق با نظر فیثاغورث مربع نماد وحد گونه ها و بیانگر برابری یک شی ء با خودش است. مربع می تواند نمادی از عدالت در قانون باشد ، به این معنا که همه را به یک چشم می بیند. افلاطون نیز معتقد است که مربع نماد هماهنگی است و هماهنگی نیز برترین فضیلت است. شکل هندسی مربع ، راز و رمزهای زیادی در خود دارد.

می توان شکل مربع را با سایر اشکال هندسی مانند دایره ، مثلث متساوری الاضلاع و.. به کار برد. برخی می گویند شکل صلیب نیز از شکل مربع که نماد وحدت ، عدالت و هماهنگی است، نشأت گرفته است. شکل مربع دارای ثبات و ایستایی است. اضلاع و زوایای مربع ، احساسی از سکون ، استحکام ، کمال و استقرار را بیان می کنند. زمانی که یکی از اضلاع مربع خم شود ، شکل آن به کلی تغییر می کند، به همین دلیل آن را نماد ثبات و استقرار می دانند.

 

استفاده از خطوط منحنی در طراحی لوگو

خطوط منحنی خطوطی هستند که نه شکل مستقیم و نه شکسته هستند. این خطوط حالتی خمیده دارند و در طراحی لوگو مفاهیمی مانند آرامش را به مخاطب القا می کنند. در بسیاری از لوگو های بیمارستان و یا لوگو های روانشناسی از خطوط منحنی استفاده شده است.

زمانی که در طراحی لوگو قصد نداشته باشید از قانون خاصی پیروی کنید ، می توانید از خطوط منحنی استفاده کنید. استفاده از این طرح ، ظرافت و زیبایی خاصی در لوگو ی شما بوجود می آورد. معمولا از خطوط منحنی در طرح های فانتزی استفاده می شود.

استفاده از عناصر فرهنگی در طراحی لوگو

در برخی مواقع ، برای نشان دادن یک فرهنگ خاص از شکلی متفاوت در لوگوی آن استفاده می شود. به عنوان مثال ، آیین بودائیسم در لوگو ی خود از یک دایره استفاده کرده است که نمادی از جهان ابدی است. این طرح به طور کلی نمادی از انسان و جهان آفرینش را نمایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *