لوگو چیست ؟ وچه تاثیری درکسب وکار ما دارد ؟

شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
لوگو

لوگو چیست؟

 

لوگو یک نشانه‌ی گرافیکی است که می‌تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این‌ها طراحی شود.

  • این نشانه گرافیکی به وسیله شرکت‌های تجاری، تولیدی و صنعتی و هم‌چنین کسب وکارهای کوچک استفاده می‌شود تا از این طریق نوع خدمات اهداف و محصولشان را سریع‌تر به مخاطب معرفی کنند. به واسطه خلاقیت، منحصر به فرد بودن و بصری بودن در اذهان حک شده و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشند.
  • لوگو می‌تواند ترکیبی از حروف، نشانه‌ها و نماد باشد که چهره و مشخصه یک برند است.
  • طراحی یک لوگوی زیبا و کارآمد اهمیت بسزایی در محبوبیت یک برند در نظر مخاطبان دارد.
  • بخشی از کسب و کار، محصول یا هویت بصری شما می‌باشد.
  • لوگو به عنوان آرم، برند، علامت تجاری و هویت سازمان شما شناخته می‌شود.
  • در بسیاری از موارد تصویر یک لوگو اولین چیزی است که با شنیدن یک نام به ذهنتان می‌رسد به عنوان مثال: کوکا کولا، نایک، اپل و غیره

تاریخچه طراحی آرم

وقتی امروزه به راحتی پای سیتم نشسته و به راحتی به طراحی لوگو می پردازیم باید به تاریخچه طراحی لوگو و سیر تکاملی آن نیز نظری داشته باشیم.

آرم و لوگو ، نماد یا نشان  هویت و یا مالکیت یک محصول، شرکت، کمپین و یا مفهوم عنوانی را  به یاد ماندنی و انحصاری کردن است .

آرم را می توان در بسیاری از اشکال مختلف، اندازه و شکل مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال، آرم برای یک هتل می تواند در سربرگ یا منو چاپ، دوزی بر روی یک دستمال یا ژاکت، نقش برجسته در کارد و چنگال فلزی یا روشن به یا بهعنوان نشانه ای بزرگ بر روی نئون در کنار ساختمان به کار برد .

استفاده از آرم و لوگو مربوط به چندین هزار سال قبل بر می گردد جایی که مصریان باستان برای شناسایی حیوانات خانگی خود نقش و نشان خود را بر آنها می بستن و یا رومی های باستان و یونانی ها بر روی ظرف های سفالی ساخته شده خود نشانی را می زدند که معرف تولید کننده آن اثر یود . همچنین برای تشخیص و شناسایی ادیان مختلف نشان هایی برای آنها تعیین شده بود .

 

لوگو
تاریخچه لوگو در باستان

از قرن ۱۲ میلادی و قرون وسطی از طرح هایی منقش به اسلحه برای شناسایی اموال اشراف استفاده میشد . در آغاز قرن ۲۰ باآغاز چاپ رنگی و تولد صنعت تبلیغات، طراحی آرم تمایل به استفاده از یک فرهنگ لغت از تصاویر ملی، دریایی، منقوش، و کشاورزی. گسترش یافت و مردم به آسانی معنای این علامتها را  درک کردند. علامت ملی و منقوش (تاج، پرچم و  اسلحه) به معنای کرامت بود در حالی که علامت دریایی و کشاورزی (ساقه گندم و حیوانات مزرعه) نشان داده خلوص و طراوت.

لوگو
طراحی آرم در دوران باستان

 

انواع آرام

لوگو
انواع لوگو

 

یک ) آرم / لوگو تصویری :

همانطور که از نام آن پیداست این آرم ها بصورت نماد سمبلیک / آیکونیک طراحی می شوند و بیننده تصویری را از نماد آن کسب و کار مشاهده می کند . لوگوهای تصویری معمولا برای شرکت ها ، سازمان ها و ارگانها استفاده می شوند . این تصاویر نماینده انتقال واضح یا انتزاعی از کسب و کار ها می باشند در واقع نماد ها یا به موضوع فعالیت اشاره میکنند و یا مفاهیم خاصی را به همراه دارند که در ادامه بیشتر توضیح داده خواهد شد .
مزیت لوگوهای تصویری این است که به راحتی چشم بیننده با هر ملیت و زبانی متوجه آن می شود و اگر لوگو اصولی و حرفه ای طراحی شده باشد به راحتی در ذهن بیننده بخاطر سپرده می شود .
لازم به ذکر است در این نوع لوگو و در صورت لزوم نام برند بصورت “فونت آماده” در کنار تصویر درج می شود .
چند نمونه از لوگو های تصویری را در زیر مشاهده می نمائید .

لوگو
لوگو تصویری

دو) لوگو های نوشتاری ( فونت سفارشی ، لوگوتایپ ، وُرد مارک )

لوگوهای نوشتاری به این گونه است که نام برند / سایت / محصول یا… به صورت سفارشی طراحی می شود . منظور از سفارشی این است که از فونت آماده استفاده نمی شود و تک تک حروف آن به شکلی زیبا و منحصربفرد طراحی می شود و یا با تغییر یک یا چند حرف بصورت خلاقانه مفهومی را می رساند .
فونت های سفارشی “خطی” بیانگر حس رسمیت و پالودگی می باشند . لوگوتایپ های ضخیم بیانگر قدرت ، و فونت های مورب انتقال دهنده حس حرکت یا جنبش می باشند این نوع لوگو باید متناسب با آن فعالیت طراحی شود مثلا طراحی نوشتار به سبک فانتزی می تواند برای یک فست فود بسیار مناسب و تاثیر گذار باشد اما برای یک بانک یا موسسه بی تاثیر باشد و لوس جلوه دهد . به این ترتیب برای طراحی حرفه ای فونت سفارشی یا لوگوتایپ حتما باید نوع فعالیت مورد بررسی قرار گیرد .
چند نمونه طراحی فونت سفارشی / لوگوتایپ ( لوگوهای نوشتاری ) را در زیر مشاهده می نمائید .

لوگو
لوگو نوشتاری

سه ) لوگو های حرف نماد ( مونوگرام ، لترمارک ) :

آرم های حرفنماد تصاویری هستند که با استفاده از حروف اول نام شرکت / برند یا… طراحی می شوند . گاهی مواقع حروف یک نام ، زیاد و طولانی است و خواندنش دشوار معمولا در این صورت از این سبک لوگو برای طراحی استفاده می شود . حرفنماد ها در عین سادگی قابلیت فراوانی در امور مختلف گرافیکی و تبلیغاتی را دارند و به راحتی حروف اول نام برند را در ذهن مخاطب ثبت میکنند .
در زیر نمونه لوگو های حرفنماد / مونوگرام را مشاهده می نمائید .

لوگو
لوگو حرف نماد

چهار ) لوگو های ترکیبی :

همانطور که از نام آن پیداست لوگوهایی که ترکیب تصویر و نوشتار ( لوگوتایپ ) را به همراه دارند لوگوهای ترکیبی نامیده می شوند . در لوگو ترکیبی تصویری به عنوان نماد برند و نوشتار منحصربفرد و اختصاصی برای نام برند طراحی می شود حتی بسیاری از برند ها در کنار آرم تصویر و لوگوتایپ ، حرفنماد هم طراحی میکنند و متناسب با نوع امور تبلیغاتی و گرافیکی از یکی آن ها استفاده می کنند .
در لوگو ترکیبی باید سعی شود طراحی لوگو به گونه ای باشد که هارمونی نوشتار و تصویر با یکدیگر هماهنگ باشد . به عنوان مثال تصویری که در قالب دایره یا خطوط منحنی طراحی شده اگر لبه های حروف نوشتار آن هم گرد و منحنی باشد لوگو زیباتر جلوه خواهد داد .
نمونه لوگو های ترکیبی را در زیر مشاهده می نمائید :

لوگو

ویژگی های اصلی یک لوگو خوب چیست؟

یک لوگو باید ساده باشد تا وضوح طرح خود را در جاهای مختلف حفظ کند٬ زیرا اگر طرح خیلی پیچیده باشد٬ ممکن است هنگام استفاده از آن در اندازه های کوچک جزئیاتش دیده نشود. همچنین لوگو با طرح ساده سریع تر خوانده می شود٬ راحت تر به خاطر سپرده می شود و در نتیجه خود را بهتر نشان می دهد.

نشانه چگونه می تواند برروی کسب وکار تاثیر بگذارد؟

لوگو چگونه می تواند برروی کسب وکار تاثیر بگذارد؟
لوگو چگونه می تواند برروی کسب وکار تاثیر بگذارد؟

اهمیت لوگو به این منظور است که توسط آن نام برند را بشناسیم و آن را به خاطر بسپاریم. یک محصول بدون لوگو قطعاً ناپدید می‌شود. شما بدون یک لوگو نمی‌توانید واقعاً یک برند باشید.

تعریف دیگر لوگو ؟ می‌توان به شیوه‌ای ساده پاسخ داد که لوگو، یک بخش اساسی هر برند و هر طرح بازاریابی است و احتمالاً هنوز یکی از دیده‌شده‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکار می‌باشد.

هرچند، از دیدگاه بازاریابی، لوگو خیلی بیشتر از کمک در شناسایی عمل می‌کند. لوگوها همه چیزهای مهم در مورد برند را نشان می‌دهند و تمام تعهدات برند به مشتریان را ارائه می‌کنند.

وقتی‌که ما آرم کوکاکولا را می‌بینیم، احساس می‌کنیم که تمام احساسات آن به ما منتقل می‌شود. احساس شادی می‌کنیم، حس بودن در یک پیک‌نیک خانوادگی در تابستان را داریم. این احتمالاً در تمامی فرهنگ‌ها همین‌طور است و درواقع نشانه‌ی لوگوی مؤثر و درست این است که در هر زبانی شناخته شود.

لوگوها همچنین به ایجاد تمایز بین یک برند در یک طبقه محصول کمک می‌کنند و در آن هر برند رنگ، نوع رفتار و طراحی گرافیک متمایزی دارد. هیچ دو لوگو متفاوتی نمی‌تواند کاملاً یکسان باشد، به‌ویژه در یک صنعت مشترک.

لوگوها به ما حق دسترسی سریع به مزایای برند را می‌دهند. لوگوها باعث جرقه‌ی یک احساس در مورد این‌که آن برند تماماً در مورد چیست در ذهن ما می‌شوند. برای مثال وقتی‌که شما لوگو نایک را می‌بینید، الهام گرفتن از آن سخت نیست، به‌خصوص اگر طرفدار ورزش یا برندها باشید.

علاوه بر این، بدون لوگوی قوی، شما هرگز نمی‌توانید کیفیت خود را برای مصرف‌کنندگان اثبات کنید. اگر برند شما نشان ندهد که کار فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهید، در عوض مشتریان ممکن است به سراغ رقبایتان بروند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *